ČLÁNKY

Jak vybrat ideální místo pro podnikání?

Jedna ze základních otázek, které firmy řeší před samotným zahájením podnikání, je volba místa jeho provozování. Orientujete-li se na koncového zákazníka, bude výběr naprosto klíčový. Toto rozhodnutí může mít vliv na to, jak se vaší firmě bude či nebude dařit.

Před jednoznačným rozhodnutím je vhodné si v zamýšlené lokalitě či městě provést analýzu. Ta by se podle typu podnikání měla skládat jednak z demografických faktorů, zjištění konkurence, ale i dopravní dostupnosti či možnosti parkování v místě podnikání. Důležitý je například i příjem domácností v okolí, společenský status nebo složení obyvatelstva. Pro tuto analýzu si lze najmout firmu, mnoho informací ale lze získat i pouhým pozorováním a osobním průzkumem.

Výběr lokality se odvíjí od typu podnikání:

Služby: Kancelář

Kancelář by měla být nejen pohodlná pro vaše zaměstnance, ale i reprezentativní pro klienty. Představuje stabilní místo, kam se klienti dobře dostanou a kde jim bude příjemně (k tomuto pohodlí patří i možnost parkování poblíž kanceláře).

Ve větších městech se jako dobré řešení jeví administrativní budovy, které jsou pro tyto účely již koncipovány a nacházejí se většinou v centru a nebo jeho blízkosti. Na rozdíl od obchodu můžete v tomto případě volit i vyšší patra budov. Počítejte však s tím, že nájmy nebývají nízké a čím blíže centru se prostory nacházejí, tím se jejich cena zvyšuje.

 

Maloobchod, služby: kamenné obchody

Především u tohoto typu podnikání, který se orientuje na koncového zákazníka, je stěžejní zjistit, jestli jsou v okolí vaší provozovny i další místa lákající potenciální zákazníky či klienty. Mohou to být například školy, koleje, nemocniční komplexy, úřady apod. Důležitá je celodenní koncentrace lidí.

Zapomínat byste neměli ani na konkurenci. Traduje se, že nejlepší místo je tak blízko vašeho konkurenta, jak jen to jde. Můžete totiž těžit z jeho marketingových plánů. Navíc životaschopnost vašeho konkurenta dokazuje, že se nachází na ideálním místě, kam zavítá klíčový zákazník. Umístění podniku blízko konkurence podporuje i soutěž, láká více zákazníků a je pozitivní motivací k rozvoji.

Nezapomínejte ani v tomto případě na dopravní dostupnost a místa k parkování. To se netýká jen zákazníků, kteří si například potřebují pohodlně odvézt zakoupené zboží, ale i zaměstnanců.

Obchod by měl být ideálně v úrovni ulice. Zvolit lze i místo v obchodním centru, kde je součástí parkoviště a odpadají tak problémy například s parkovacími zónami, které jsou v centrech větších měst velmi časté.

 

Výroba či sklad: výrobní hala, továrna

Z ekonomických hledisek je ideální výrobní haly či sklady situovat do okrajových částí měst, kde se ve většině případů nacházejí tzv. průmyslové zóny. Nejen, že je zde levnější provoz, ale toto místo bývá lépe dostupné i pro nákladní vozy.

V tomto případě je více než u obchodu popsaného výše důležité myslet na to, jak se k vám dostanou zaměstnanci a zda pro ně nebude nedostupnost místa důvodem nezájmu o nabízené pracovní pozice. V těchto lokalitách nebývá tak dobré spojení městské hromadné dopravy, vlaků či autobusů. Je tedy potřeba zajistit místa k parkování. Některé firmy této skutečnosti naopak využívají ve svůj prospěch a do zaměstnaneckých benefitů zahrnují příplatek na dopravu nebo mají své svozové autobusy.

Zvolit pronájem nebo prostory rovnou koupit?

Oba způsoby pořízení místa k podnikání mají své výhody a nevýhody. Před konečným rozhodnutím je potřeba si odpovědět na několik otázek: Jaké máte finanční prostředky? Jaká je míra výnosnosti a návratnosti investice? V případě nájmu se zamyslete ještě nad tím, jaká je prognóza vývoje nájemného a energií v dané lokalitě.

Pronájem může skrývat další poplatky, s nimiž je dobré počítat. Mohou to být:
- kauce v podobě několika nájmů
- provize realitní kanceláři
- mezi další vstupní náklady lze počítat i rekonstrukci objektu či vybavení pro konkrétní potřeby vaší firmy

Řešením vstupních investic může být prostor tzv. shell and core, to znamená, že prostor je nabízen v základní podobě bez finálních úprav interiéru, který je dotvořen až podle přání a žádostí budoucího majitele nebo pronajímatele.

Vyplatí se koupě/stavba vlastní nemovitosti?

Nájemné je obecně vždy o něco vyšší, než je tomu u splátky hypotéky. Na druhou stranu hypoteční úvěr znamená závazek na delší časový horizont a především pro mladší firmy bývá efektivnější využít kapitál jinak (expanze, propagace apod.), než vázáním do výrobních prostor či skladů. Pronájem navíc znamená menší riziko, možnost snadné změny lokality i přizpůsobení rozsahu nabývání firmy.

Koupě či výstavba vlastních komerčních prostor je tak vhodnější pro firmy, které jsou na trhu zavedené a úspěšné. Na druhou stranu, vlastní prostor se dá využít i v případě, že s podnikám skončíte, například prostřednictvím pronájmu.

Moderní řešení: sdílené kanceláře a obchody

Trendem poslední doby je sdílený prostor. Může se jednat o kancelář, kde působí více firem, nebo dokonce i obchod, v němž se spojí například kavárna s knihkupectvím. Výhoda je nejen v dělbě nájemného, ale i sdílení některých zaměstnanců, jako je třeba recepční, úklid apod.

Řešíte i vy dilema, kde své podnikání efektivně zakotvit? Obraťte se na nás, provedeme analýzu všech dostupných řešení a najdeme to nejlepší.

Máte otázku specifickou pro vaši firmu? Napište nám, abychom se s vámi mohli spojit

...a nebo nám můžete zavolat. Stačí vytočit číslo 515 535 600 a od 8:00 do 16:00 nás vždy zastihnete.

Kancelář:
Kociánka 8/10
612 00 Brno

Telefonické spojení:
vedení firmy: 515 535 604
obchodní oddělení: 515 535 600

E-mail:
info@mar-ekon.cz

MAR-EKON s.r.o.
Bosonohy 501E (sídlo firmy)
642 00 Brno

IČ: 269 59 887
DIČ: CZ 269 59 887

Zápis u KOS v Brně, oddíl C, vložka 48093

Na této stránce v rámci poskytování služeb využíváme cookies. Nastavení používání a dostupnosti cookies upravíte v nastavení svého prohlížeče.