ČLÁNKY

Jak připravit firmu na období krize?

Pojem krize se momentálně může zdát jako velmi vzdálený. Je ale třeba si uvědomit, že ekonomika má své cykly, které se pravidelně opakují. Pokud tedy nechcete nic podcenit, přemýšlejte již nyní, jak byste svou firmu na období krize nejlépe připravili.

Poslední krize, neboli ekonomická recese, proběhla naposledy v letech 2008 až 2011. Ekonomika se momentálně nachází na svém vrcholu a překlání se k období nasycení a poklesu. Většinu majitelů firem pojem krize děsí, nemusí však mít vždy jen negativní konotace. Jednak se jedná o obranný mechanismus ekonomiky, tak trochu podle zákona silnější přežije, a jednak ji lze využít jako období pro inovaci a rozvoj podniku. Vyhnout se krachu a naopak na období ekonomického úpadku vydělat se ale dá jen v tom případě, kdy je firma opravdu připravena.

Hraje se o čas

Pokud začne vedení firmy řešit reakci na krizi až v momentě, kdy nastane, bývá většinou pozdě. Zavádět do výroby a celkového fungování firmy razantnější změny zabere týdny, ale mnohdy i celé měsíce. Do té doby může nastat ztrátovost výroby a nebo dokonce krach podniku. Nejvhodnější doba na přípravu krizového plánu tak přichází právě teď.

Jak se na krizi připravit? Pohlídejte si tři pilíře!

Pro úspěšný chod firmy jsou nejdůležitější tři věci: peníze, lidé a produkt. V období recese jsou tyto tři pilíře podrobeny největším změnám.

Finanční pilíř

Každá firma by měla mít určitý finanční polštář, neboli rezervu, určenou pro období, kdy se obchodu nedaří, ať už z jakýchkoliv příčin. Z dlouhodobého hlediska však dotování ztrátové výroby nic neřeší. Proto je nutné minimalizovat náklady a výdaje. Možná vás to překvapí, ale nejlepší návrhy na zefektivnění výroby mívají řadoví zaměstnanci, kteří jsou dennodenně v samotném centru dění. Důležité rovněž je pohlídat si veškeré pohledávky a dát pozor především na ty klienty, kteří mají problém s platební morálkou. V období krize by totiž mohlo být vymáhání pohledávek ještě problematičtější.

Personální pilíř

Zde je hlavní si uvědomit a pečlivě zanalyzovat, kteří zaměstnanci jsou pro firmu klíčoví, bez kterých se neobejde a kteří jsou naopak postradatelní. Důležitá je v tomto případě i flexibilita daného zaměstnance. Tedy zda je v případě potřeby schopný zastávat i jiné funkce a nebo se dále rozvíjet. Někdy je však složité si na tyto otázky objektivně odpovědět, v tom případě lze využít služeb externí firmy, která provede tzv. zaměstnanecký audit.

Výrobní kapacita a výrobní zařízení

Výrobu je potřeba přizpůsobit momentálnímu snížení poptávky. Nejde ale jen o omezení, ale i o přípravu k dalšímu možnému růstu. Ač to může znít paradoxně, právě krize je ideální doba k nákupu dalších strojů, pozemků či podobných investic. Nejde jen o přípravu na konec období, ale je nutné si uvědomit, že v těchto chvílích bývají vybavení, ale i nemovitosti za velmi příznivé ceny.

Krizový audit – nejlepší cesta přípravy

Pro majitele či ředitele je obtížné vystoupit ze své funkce a objektivně naplánovat jednotlivé kroky firmy v době krize bez toho, aniž by zapojili emoce. Z toho důvodu je vhodné zadat externí firmě takzvaný krizový audit.

Co se v krizovém auditu hodnotí:

Základem je podrobná analýza třech výše zmíněných základních pilířů: finančního, personálního i výrobního. Audit se zaměřuje na body, které by bylo vhodné změnit pro přečkání krize a možnosti, jak z ní vytěžit maximum.

Pro koho se audit hodí a jak dlouho trvá?

Audit podle velikosti firmy trvá okolo jednoho až dvou měsíců a jeho cena se při zadání externí firmě může pohybovat od deseti tisíců korun až po sta tisíce. Není ale přínosný jen pro větší firmy, naopak je vhodné ho provést i u podniků, které mají jen několik málo zaměstnanců. V tom případě totiž bývá majitel příliš emočně zainteresován na to, aby například zhodnotil, kteří zaměstnanci jsou pro něj nezbytní.

Také vás děsí možnost, že opět nastane ekonomická krize? Pomůžeme vám se na ní nejen připravit, ale dokonce najít způsob, jak ji využít k růstu vaší firmy.

Máte otázku specifickou pro vaši firmu? Napište nám, abychom se s vámi mohli spojit

...a nebo nám můžete zavolat. Stačí vytočit číslo 515 535 600 a od 8:00 do 16:00 nás vždy zastihnete.

Kancelář:
Kociánka 8/10
612 00 Brno

Telefonické spojení:
vedení firmy: 515 535 604
obchodní oddělení: 515 535 600

E-mail:
info@mar-ekon.cz

MAR-EKON s.r.o.
Bosonohy 501E (sídlo firmy)
642 00 Brno

IČ: 269 59 887
DIČ: CZ 269 59 887

Zápis u KOS v Brně, oddíl C, vložka 48093

Na této stránce v rámci poskytování služeb využíváme cookies. Nastavení používání a dostupnosti cookies upravíte v nastavení svého prohlížeče.